Redactie
Redactie Gezondheid 6 jun 2018

Zwanger: omega-3 slikken!

Een gezond voedingspatroon is tijdens je zwangerschap belangrijk. Goede (onverzadigde) vetten zijn onderdeel van een gezond voedingspatroon. Onverzadigde vetten leveren namelijk belangrijke voedingsstoffen zoals omega 3- vetzuren. Niet voor niets luidt het advies van de Gezondheidsraad om ook tijdens de borstvoedingsperiode minimaal twee keer per week vette vis te eten.

Om je omega-3 vetzuren tijdens je zwangerschap op peil te houden is krillolie een goede aanvulling!

Wat is Omega-3?

Je hebt vast wel eens van omega-3 gehoord, maar wat is het nu eigenlijk? De bekendste omega 3-vetzuren zijn ALA (alfa-linoleenzuur),  EPA en DHA. ALA is een plantaardig omega 3-vetzuur. EPA en DHA staan bekend als visvetzuren.Ons lichaam kan de vetzuren EPA en DHA in kleine hoeveelheden zelf aanmaken. Maar om dit aan te vullen is het belangrijk om extra omega-3 te slikken tijdens en na je zwangerschap. 

Omega-3, Waar is het goed voor?

De hersenen van je baby groeien tijdens de zwangerschap enorm hard. Met name tijdens de tweede helft van je zwangerschap En ook na zijn geboorte gaat de ontwikkeling van de hersenen razendsnel. Bij de ontwikkeling van de hersenen speelt het vetzuur DHA speelt een belangrijke rol. DHA is namelijk een belangrijke bouwsteen voor de hersenen – maar ook bij de ontwikkeling van het gezichtsvermogen van je baby.

Omega-3 en gezonde vis

Helaas zijn door milieuvervuiling niet alle vissoorten meer even schoon. Vooral roofvissen hebben last van vervuiling. Tijdens en na je zwangerschap is daarom het beter om geen roofvissen zoals zwaardvis, haai, koningsmakreel en verse tonijn te consumeren.Vissen en garnaaltjes die alleen planten of plankton eten zijn echter minder vervuild. Door te kiezen voor schonere vissoorten uit minder vervuilde oceanen, krijg je wel de gezonde voordelen, maar niet de ongezonde nadelen van visconsumptie.

Omega-3: Vis- en krillolie

Krill zijn garnaalachtige zeediertjes die zich voeden met plankton en omega-3 rijke algen. Op die manier wordt krill rijk aan EPA en DHA. Grotere vissen voeden zich met krill en komen zo op hun beurt weer aan de visvetzuren. Hoewel krillolie rijk is aan omega-3 vetzuren, is het niet hetzelfde als visolie. De vetzuren in krillolie komen in een andere vorm voor dan in visolie.  De vorm in krillolie heeft de beste biologische beschikbaarheid.

Omega-3 als je zwanger bent

De smaak en geur van vis kan tijdens je zwangerschap al snel zorgen voor een onaangenaam gevoel. Het innemen van een tablet visolie is dan ook niet erg aantrekkelijk. Hoewel krillolie ook barst van de omega-3 vetzuren geeft het geen oprispingen of vissmaak. Ook zijn de capsules  klein en makkelijk door te slikken. Zo krijg je op een easy peasy manier toch genoeg omega-3 binnen.

Waarom Krill Omega-3 capsules tijdens je zwangerschap?

  • Essentieel! Aanvulling van omega-3 visvetzuren EPA en DHA op de voeding.
  • Prettig! Licht verteerbaar, geen vissmaak, geen oprispingen.
  • Duurzaam! MSC keurmerk: afkomstig van duurzame visserij.

Lees meer over Krillolie op de site van Virtuoosmama >>

Reageer op artikel:
Zwanger: omega-3 slikken!
Sluiten