Redactie
Redactie Zwanger 6 jun 2018

Zwanger en rugklachten? Deze 7 tips kunnen helpen

Rugpijn is erg vervelend tijdens je zwangerschap. Niet de zwangerschapskilo’s, maar je hormonen zijn de grote boosdoeners bij deze pijn. Maar hoe komt het? En wat doe je tegen rugklachten? 

Door rugklachten worden je gewrichten slapper en raak je uit balans. Ook kun je last krijgen van je rug doordat je baarmoeder zwaarder wordt. En die steeds slappere buikspieren houden je lichaam ook niet meer rechtop. Geen wonder dat je als zwangere vrouw last krijgt van je rug.

Bekkeninstabiliteit of ‘gewone’ rugpijn?

Meestal krijg je last van rugklachten na een langere tijd zitten, staan of lopen. Maar het kan ook bij het opstaan ’s ochtends of zelfs bij het ’s nachts draaien in bed. Vaak straalt de pijn uit van je lage rug naar je billen, benen en schaambot. Een beetje googlen en je komt al snel uit op bekkeninstabiliteit.‘Gewone’ rugpijn komt echter veel vaker voor en is gelukkig ook een stuk beter te behandelen en te voorkomen.

Tip: Wil je weten wat bekkeninstabiliteit precies is? Lees het in ons artikel ‘Als je bekken niet mee willen werken’.

Wanneer naar de huisarts?

Ga bij aanhoudende rugklachten zeker even bij je huisarts langs. Hij kan eenvoudig vaststellen of de klachten uit je rug of bekken komen. Ga meteen naar de dokter als je acute, hevige pijn hebt of last krijgt van een ‘doof’ gevoel of tintelingen in je benen. Je zou dan bekkeninstabiliteit kunnen hebben. Ook als lage rugpijn naar boven en je zij uitstraalt, ga je even langs de dokter. Dit kan wijzen op een blaasontsteking of nierproblemen. Wanneer je in je derde trimester plotseling last krijgt van hevige rugpijn bel je de verloskundige. Zeker wanneer je er niet eerder last van hebt gehad. Dit kan wijzen op vroegtijdige weeën.

Tip: Relax tijdens je zwangerschap! Lees onze tips om van je zwangerschap te genieten.

7 tips om rugpijn te voorkomen:

  • Sta netjes rechtop. Je geeft je lichaam extra steun door je navel iets in te trekken en je bilspieren iets aan te spannen. Probeer niet te lang achter elkaar te staan. Heb je een staand beroep? Neem dan in ieder geval halverwege de dag een langere pauze waarin je met je voeten omhoog gaat zitten.
  • Als je een zittend beroep hebt, is het belangrijk dat je goed rechtop zit. Zit zo veel mogelijk op het puntje van je stoel, eventueel met een kussentje in je rug. Een voetenbankje helpt je benen in een hoek van 90 graden te houden. Sta regelmatig, bij voorkeur elke 30 minuten, even op en loop een rondje.
  • Draag goede schoenen en vermijd schoenen met een hoge hak. Een klein hak, tot drie centimeter, is voor degenen onder ons die gewend waren op pumps te lopen nog net toegestaan.
  • Til altijd vanuit je knieën. Of liever nog, laat een ander dat doen! Overstrek je ook niet terwijl je probeert iets uit het bovenste keukenkastje te pakken.
  • Verspreid je boodschappen over twee tassen, of waag je – hoe truttig ook – aan een boodschappentrolley.
  • Kom voorzichtig uit bed. Rol je eerst op je zij, buig je knieën en duw je bovenlichaam met je armen omhoog. Bungel even met je benen over rand, om vervolgens op te staan.
  • Luister naar je lichaam. Als je last krijgt van je rug door het doen van bepaalde activiteiten, doe het dan niet.
Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Zwanger en rugklachten? Deze 7 tips kunnen helpen
Sluiten