Zwanger worden? Dit is een belangrijk verschil tussen foliumzuur en folaat

Hoewel foliumzuur en folaat allebei vormen zijn van vitamine B11, zijn er grote verschillen te noemen tussen de twee stoffen. En het is goed hier van op de hoogte te zijn als je zwanger wil worden.

In dit artikel behandelen we het nut van foliumzuur, het verschil met folaat en de mogelijke risico’s die kleven aan het (teveel) innemen van deze supplementen.

Het nut van vitamine B11

Vitamine B11 is ontzettend belangrijk om regelmatig binnen te krijgen. Het speelt een belangrijke rol in de celgroei- en deling en aanmaak van hemoglobine. Daarom is het belangrijk om vitamine B11 in ruime hoeveelheden tot je te nemen als je zwanger wil worden. Het is verstandig om al een paar maanden voordat je probeert zwanger te worden met supplementen te beginnen.
Een tekort aan vitamine B11 kan naast mogelijk afwijkingen bij je baby ook leiden tot beroertes, hartziekten en een verhoogd risico op kanker.

Vitamine B11 zit ook in veel voedingsmiddelen, zoals groenten. Denk hierbij aan spinazie, asperges en avocado’s. In deze groenten komt vitamine B11 voor in een actieve vorm, genaamd folaat.

Wat is folaat?

Folaat is de actieve vorm van vitamine B11, die voorkomt in groenten. Het woord stamt van het Latijnse woord ‘folium’. Dit betekent blad. Spinazie is daarom een perfect voorbeeld van groente dat veel folaat bevat. Zodra deze groenten worden verteerd in onze darmen, wordt het actieve folaat omgezet in een andere stof: 5-methyltetrahydrofolaat (5-MTHF). Pas wanneer het folaat omgezet is in deze stof, kan het lichaam de stof opnemen en verwerken, met alle gezondheidsvoordelen van dien.

Wat is foliumzuur?

Foliumzuur is een synthetische stof, die kunstmatig wordt gemaakt vanuit het actieve folaat. De wetenschappelijke benaming is Pteroylmonoglutaminezuur. Foliumzuur wordt het meest gebruikt in supplementen, en er zijn veel landen die deze stof ook toevoegen aan voedingsmiddelen, zoals meel. De reden dat foliumzuur vaker wordt gebruikt in supplementen, is omdat deze vorm stabieler is dan folaat.

Er werd lang aangenomen door wetenschappers dat foliumzuur ook makkelijker opneembaar was door het lichaam dan folaat. Uit nieuw onderzoek blijkt echter dat foliumzuur juist vaker niet in z’n geheel omgezet kan worden in de belangrijke stof 5-MTHF. Pas als het omgezet is in deze stof, kan je lichaam er daadwerkelijk iets mee. Onderzoekers zagen dat steeds grotere hoeveelheden ongemetaboliseerd foliumzuur achterbleven in het bloed van patiënten, wat niet zonder risico is. Dit kan namelijk meerdere gezondheidsrisico’s met zich meebrengen, zoals een verhoogde kans op kanker en ontstekingen.
Zelfs kleine hoeveelheden, als de gangbare 400mcg per dag, kan al leiden tot ophopingen van foliumzuur, als het lichaam niet in staat is om de stof om te zetten in 5-MTHF.

Of je foliumzuur wel of niet gemakkelijk om kan zetten in de actieve vorm, verschilt per persoon. Eerder onderzoek toonde aan dat ongeveer 40% van alle personen problemen kunnen hebben met de omzetting van foliumzuur in vitamine B11. Dit zou veroorzaakt worden door een bepaalde genmutatie.

Sommige mensen hebben moeite om het synthetische foliumzuur om te zetten in een actieve vorm. Hierdoor kunnen grote hoeveelheden ongemetaboliseerd foliumzuur achterblijven in het lichaam

Kiezen voor foliumzuur of folaat?

Hoewel meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat het eten of slikken van actief folaat minder gezondheidsrisico’s met zich meebrengt dan foliumzuur, is deze laatste een prima optie.
Maar als je last hebt van bepaalde gezondheidsklachten, of als je het gevoel hebt dat je lichaam minder goed ontgift, zou je het beste kunnen kiezen voor folaat. Het innemen van het folaat, lijkt door de actieve stoffen, een veiligere keuze.

Gelukkig bestaan alle groene bladgroenten die vitamine B11 bevatten, uit actief folaat. Eet hier dus veel van! Als je daarnaast op zoek bent naar een goede multivitamine of actief folaat, omdat je bijvoorbeeld een kinderwens hebt, zoek dan naar opties die 5-methyltetrahydrofolaat (5-MTHF) bevatten, in plaats van foliumzuur. Deze supplementen zijn vaak wel duurder dan de alternatieven die de synthetische variant bevatten.

Bron: Naturafoundation.nl

Lees ook:

Reageer op artikel:
Zwanger worden? Dit is een belangrijk verschil tussen foliumzuur en folaat
Sluiten