Waarom foliumzuur slikken?

Waarom foliumzuur slikken?

'Slik extra foliumzuur vanaf minimaal vier weken voor de conceptie en ga hier mee door tot je tien weken zwanger bent'. Zo luidt het advies dat in Nederland aan vrouwen met een kinderwens wordt gegeven. Als je foliumzuur slikt, heeft je baby een kleinere kans op aandoeningen van het zenuwstelsel, zoals een open ruggetje. Maar wat is foliumzuur nu precies? En is het echt noodzakelijk om het te slikken? Wij zetten alle feiten voor je op een rijtje.

Als één of meerdere ruggenwervels zich niet volledig ontwikkelen noemen we dat Spina Bifida, oftewel een open ruggetje. Doordat de ontwikkeling niet goed is verlopen komt het zenuwstelsel (gedeeltelijk) bloot te liggen. De ernst van deze situatie hangt af van de hoeveelheid zenuwweefsel die bloot ligt. De minst ernstige vorm is niet schadelijk: je ziet een bruine, harige 'moedervlek' op het ruggetje zitten. Dit is een teken dat de neuraalbuis zich op een laat tijdstip gesloten heeft. De ernstigste vorm is wanneer er een breuk zit in het zenuwstelsel.

Dit gebeurt er in de buik

Normaal gesproken sluit de neuraalbuis zich vier weken na de conceptie. Je bent dan zes weken zwanger. Om dit goed te doen verlopen heeft het embryo foliumzuur nodig. Als er niet genoeg foliumzuur aanwezig is, kan dit problemen geven. Je hebt als zwangere snel een tekort aan foliumzuur wanneer je geen supplement slikt.

Wanneer begin je?

Begin met het slikken van foliumzuur (ook bekend als vitamine B11) zodra je zwanger wilt worden. Zorg ervoor dat je minimaal vier weken foliumzuur hebt geslikt voordat je zwanger wordt. Als je dus stopt met de pil of het spiraaltje ga je gelijk foliumzuur slikken. 'Wacht' met zwanger worden tot je de eerste natuurlijke menstruatie krijgt. In die weken kun je een condoom gebruiken als voorbehoedsmiddel. Je weet dan zeker dat je op tijd begonnen bent met het slikken van foliumzuur.

Opeens zwanger

Wellicht kwam je opeens tot de ontdekking dat je zwanger was, veel sneller dan gepland. Je slikte nog geen foliumzuur. Begin dan zo snel mogelijk, want alle beetjes zijn meegenomen. Overleg dit met je arts of bel een verloskundige op. Eet bovendien veel foliumzuurrijk voedsel.

Dosering

Bij de apotheek of drogist kun je foliumzuur voor (zwangere) vrouwen kopen. De dosering is dan precies goed voor jou. Lees de bijsluiter goed door en slik de dosis die wordt aanbevolen. Je kunt foliumzuur op ieder moment van de dag innemen. Toch is het verstandig om een vast tijdstip uit te kiezen. De kans is dan kleiner dat je vergeet om je tabletjes in te nemen. Je hoeft niet bang te zijn voor overdosering. Vitamine B11 (want dat is foliumzuur) is in water oplosbaar. Je plast het teveel dus gewoon uit.

Foliumzuur in de voeding

Foliumzuur komt ook in normaal voedsel voor. Alleen lang niet voldoende in deze periode. Als je als aanstaande moeder het foliumzuur uit normaal eten zou moeten halen, zou je 30 bruine boterhammen op een dag moeten eten... Eet smakelijk!

Veel foliumzuur komt voor in:

  • broccoli
  • spruitjes
  • bruin volkoren brood
  • marmite
  • bonen (vooral groene en zwarte)


Wat minder foliumzuur komt voor in:

  • (kikker-) erwten
  • aardappelen
  • sla
  • sinaasappelen
  • bloemkool
  • andere bonen
  • kool
  • yoghurt
  • witbrood
  • volkoren pasta

Geschreven door: Redactie

Maak je keuze

Nederlands Vlaams ×

Welkom Vlaamse mama's!

Mamaenzo.nl heeft vanaf nu ook een Vlaams zusje.

Neem een kijkje op mamaenzo.be

Nee, bedankt. Ik blijf op mamaenzo.nl