8 tips tegen bevallingspijn

8 tips tegen bevallingspijn

Adrenaline zorgt er tijdens het bevallen helaas voor dat de bevalling pijnlijker wordt. Hoe relaxter jij bent, hoe minder pijnlijk de bevalling is. Misschien helpen onze 8 tips? 

Ben je erg nerveus en angstig tijdens de bevalling? Dan produceer je veel adrenaline. Adrenaline remt de afgifte van het stofje dat de weeën stimuleert (oxytocine), waardoor de bevalling vertraagd wordt. Daarnaast remt adrenaline de afgifte van endorfines (lichaamseigen morfines), waardoor de bevalling pijnlijker wordt. Kalme en verzekerde vrouwen lijken over het algemeen de pijn beter aan te kunnen en te verdragen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Misschien helpen onze tips? 

 8 tips tegen bevallingspijn

  1. Massage
    Massage zorgt niet alleen voor ontspanning, het zorgt er ook voor dat je partner zich meer betrokken voelt bij de bevalling. Natuurlijk wel even van te voren oefenen, zodat je partner weet welke aanrakingen jij rustgevend vindt.
     
  2. Bad/douche
    Heerlijk ontspannen in een warm bad... Water op je huid voelt als een massage. Ook de warme straal van de douche kan zeer verlichtend werken. Water stimuleert niet alleen de afgifte van endorfines maar ook de ontsluiting. In bad krijgt je lichaam ondersteuning van het water en de pijn wordt meer over het lichaam verdeeld. De warmte ontspant je en belemmert de pijnervaring. Dit is voor meer en meer vrouwen dan ook een reden om voor een badbevalling te kiezen.
     
  3. Muziek
    Op de melodie van je favoriete muziek word je meegevoerd naar hogere sferen en ontstijg je pijn en angst. Experimenteer van te voren met diverse soorten muziek om te kijken in welke mood je raakt.
     
  4. Ademhalingsoefeningen
    Tijdens de zwangerschap kun je je ademhaling oefenen, bijvoorbeeld door yogalessen te nemen. Tijdens zwangerschapsyoga leer je je bewust voor te bereiden op de bevalling en krijg je onder andere ademhalingsoefeningen die je helpen relaxen. Bovendien zorg je met yoga dat je lijf soepel en fit blijft.
     
  5. Meditatie
    Meditatie is een arsenaal aan technieken die ons in staat stelt ons lichaam en onze geest te relaxen en bovendien onze geest te verlossen van onnodige gedachtes en hersenactiviteit. Met meditatie kun het stadium bereiken waarop je je geest tot (totale) rust brengt en je je lichaam de kans geeft het werk te doen wat het moet doen: baren!
     
  6. Kennis is macht
    Lees veel en praat over je gevoelens en angsten met vriendinnen die reeds zijn bevallen, je moeder of anderen. Natuurlijk kun je ook terecht bij je verloskundige of je (huis)arts. Immers, als je weet wat je kunt verwachten, wat er in je lichaam gebeurt en moet gebeuren tijdens de bevalling, zul je wellicht meer zelfverzekerd zijn.
     
  7. Volg een zwangerschapscursus
    Vrijwel alle zwangerschapscursussen besteden niet alleen aandacht aan het lichamelijke aspect van je zwangerschap – hoe zorg je dat je lichaam gezond en sterk blijkt met een groeiende buik – maar bereiden je ook voor op de naderende bevalling.
     
  8. Wees voorbereid!
    Als je ervoor zorgt dat alles twee weken voordat je bent uitgerekend geregeld is, zul je met minder stress de bevalling ingaan. Als je je tijdens de weeën nog moet bekommeren om de kinderkamer, boodschappen, het huishouden en dergelijke, kun je je niet goed focussen op de bevalling.

Tot slot

Bedenk je: miljarden vrouwen die jou zijn voorgegaan hebben gezonde kinderen ter wereld gebracht. Dus waarom zou het jou niet lukken?

Geschreven door: Redactie

Maak je keuze

Nederlands Vlaams ×

Welkom Vlaamse mama's!

Mamaenzo.nl heeft vanaf nu ook een Vlaams zusje.

Neem een kijkje op mamaenzo.be

Nee, bedankt. Ik blijf op mamaenzo.nl