Gezond eetschema tijdens de zwangerschap

Gezond eetschema tijdens de zwangerschap

Gezond en gevarieerd eten is tijdens je zwangerschap extra belangrijk. Jij en de baby moeten voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen. Dit is essentieel voor de optimale groei en ontwikkeling van je ongeboren kind. Hoe een gezond eetschema eruit ziet als je zwanger bent? Wij hebben het voor je opgesteld.

Tip! Elke dag twee of drie kopjes groen of zwarte thee (zonder suiker) doen je lichaam goed. Het drinken van thee verlaagt de bloeddruk én verkleint de kans op een beroerte. 

Gezond en dagelijks eetschema



1,5 - 2 Liter vocht


4-7 Sneetjes (bruin) brood, dun besmeerd met halvarine of zachte margarine


4-5 opscheplepels volkoren graanproducten of 4-5 aardappelen



5 grote opscheplepels groente (250 gram)



2 stuks fruit (200 gram)

 


 2-3 porties zuivel. Bij voorkeur mager of halfvol.


1 portie vis, vlees of peulvruchten25 gram noten en 2-3 eieren per week


40 gram kaas


40 gram smeer- en bereidingsvetten


Tip!Heb je moeite met de hoeveelheid groente? Neem rauwkost als tussendoortje of doe het op je brood. Of maak een gezonde groene smoothie als ontbijt!

Variatietips met het eetschema

Op het oog ziet het eetschema er misschien eentonig uit. Maar met een beetje variatie kun je het schema voor jezelf wat aantrekkelijker maken. Neem in plaats van bruin brood een sneetje roggebrood, een krentenboterham, twee beschuitjes of twee sneetjes knäckebröd. Maar ook een schaaltje met magere yoghurt en noten en fruit is een optie. 

Voedingsweetje: Extra eiwitten zijn belangrijk tijdens de zwangerschap. Deze stoffen helpen bij de groei van je baarmoeder, placenta en borsten. Daarbij zijn eiwitten ook belangrijk voor de groei van je kind.

Aanvulling op het eetschema

Zijn de porties uit het schema iets te weinig voor jou? Voeg dan een glas melk, een plak kaas, een boterham, een aardappel, een portie fruit of rauwkost toe aan het dagelijkse eetschema. Het is beter om vaker kleine beetjes te eten. Hierdoor ben je langer verzadigd.

Let er als zwangere vrouw ook op dat je voldoende vitamines en voedingsstoffen binnenkrijgt. De meeste vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap last van bloedarmoede. Dit kun je voorkomen door voldoende ijzer binnen te krijgen. Foliumzuur is essentieel voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel van je kind. Ook wordt de kans op een open ruggetje verkleint. Vitamine D is nodig voor de opname van Calcium uit de voeding. Dit is goed voor de botopbouw van je baby.

Tip! Een multivitamine speciaal ontwikkeld als aanvulling op je dagelijkse voeding tijdens (en voorbereiding op) je zwangerschap is een extra steuntje in je rug.

Voedingscentrum

Dit eetschema is een richtlijn van het Voedingscentrum. Tegenwoordig zijn er meerdere inzichten over voeding. Heb jij vragen over bepaalde producten overleg dan met je verloskundige.

Geschreven door: Redactie

Maak je keuze

Nederlands Vlaams ×

Welkom Vlaamse mama's!

Mamaenzo.nl heeft vanaf nu ook een Vlaams zusje.

Neem een kijkje op mamaenzo.be

Nee, bedankt. Ik blijf op mamaenzo.nl