Noten eten tijdens eerste trimester van je zwangerschap zorgt voor een slimmer kind

Zelf gezond eten tijdens de zwangerschap is belangrijk voor de ontwikkeling van jouw kind. Uit Spaans onderzoek blijkt dat het zelfs de intelligentie van jouw kind kan verhogen.

Tijdens je zwangerschap zorg je natuurlijk goed voor je eigen lichaam, want hiermee zorg je ook voor die van jouw ongeboren kind. Nieuw onderzoek laat zelfs zien dat het eten van noten tijdens het eerste trimester zelfs een basis legt voor de intelligentie van jouw kind.

Noten eten tijdens het eerste trimester van je zwangerschap

Moeders die tijdens het eerste trimester noten eten, stimuleren hiermee het ontwikkelen van de cognitieve functies, concentratievermogen en het langetermijngeheugen van hun kind. Dit bleek uit een langlopende Spaanse studie onder ruim 2200 moeders en baby’s. De resultaten van het acht jaar durende onderzoek zijn onlangs bekendgemaakt. De testen werden gedaan bij de geboorte van de baby, maar ook op de leeftijd van anderhalf, vijf en acht jaar.

Meer dan 32 gram noten per week

De onderzoekers ontdekten dat moeders die tijdens het eerste trimester meer dan 32 gram noten per week aten, hiermee een goede basis legden voor de ontwikkeling van hun kind. Deze kinderen hadden namelijk de beste resultaten bij de tests voor cognitieve functies, concentratie, aandacht en geheugen. De effecten waren vooral te zien bij moeders die tijdens het eerste trimester aan deze hoeveelheid noten kwamen.

Gemiddelde aanbevolen hoeveelheid

Het Voedingscentrum raadt aan om één handje ongezouten noten per dag te eten. Een handje noten is ongeveer 25 gram. Meer dan 32 gram noten per week voor een slimmer kind, is dus helemaal zo gek nog niet. Er is een grote kans dat je er zelfs al aan komt zonder erop te letten.

Soorten noten en verwerking

Noten zijn gezond vanwege de onverzadigde vetten. Verse en ongezouten noten zijn het gezondst. Geroosterde en gebrande noten zijn een goede tweede optie. Geroosterde noten zijn bereid zonder olie en gebrande noten zijn gebakken in olie. Gebrande noten bevatten iets minder vitamines en mineralen dan geroosterde or rauwe noten. Qua vetgehalte zijn de gebrande noten ongeveer gelijk aan rauwe noten. Omdat noten al veel vet bevatten, nemen ze namelijk bijna geen olie meer op.

Zo kom je aan de aanbevolen hoeveelheid

Als je op zoek bent naar een goede mix kun je vaak een standaardzak uit de supermarkt kopen. Een standaardzakje uit de supermarkt bevat meestal 200 gram. Hierin zit vaak een mix van walnoten, hazelnoten, paranoten, macadamia, amandelen, pistache en cashewnoten. Met één zak per week weet je zeker dat je aan de 32 gram komt, én kom je aan de richtlijnen van het Voedingscentrum.

Lees ook: DIY: Zelf babyvoeding maken is makkelijker dan je denkt!

European Journal of Epidemiology

Reageer op artikel:
Noten eten tijdens eerste trimester van je zwangerschap zorgt voor een slimmer kind
Sluiten