Tips tegen verstopping tijdens de zwangerschap

Obstipatie tijdens de zwangerschap is vervelend, onaangenaam en soms erg pijnlijk. Gelukkig zijn er een paar simpele trucjes die de ergste verstoppingen kunnen voorkomen.

Progesteron en verstopping

Obstipatie is een veelvoorkomend probleem. Een op de drie personen heeft er in z’n dagelijks leven last van en bij zwangere vrouwen ligt dat aantal nog hoger. Verstopping tijdens de zwangerschap wordt veroorzaakt door het hormoon progesteron. Het hormoon verlamt de spieren van de darmwand en zorgt ervoor dat ze trager werken. Ook kan de groeiende buik de darmen in het nauw brengen. Dit maakt het lastiger voor de darmen om het voedsel goed te verwerken.

Een combinatie van deze twee factoren zorgt ervoor dat veel vrouwen last hebben van obstipatie. Er wordt gesproken van verstopping als je minder dan drie keer per week kunt poepen. Niet kunnen poepen kan voor klachten zorgen als een opgeblazen gevoel of buikpijn. Een ander, secundair, effect zijn aambeien. Aambeien ontstaan door het te hard drukken.

Zo krijg je weer een goede stoelgang

Tijdens je zwangerschap wordt medicijngebruik zoveel mogelijk afgeraden. En daarom is het extra belangrijk dat je obstipatie zoveel mogelijk voorkomt. Met deze goede gewoontes en tips kun je verstopping zoveel mogelijk vermijden.

– Het belangrijkste voor een goede stoelgang is een gezonde voeding. Zorg ervoor dat je gezond eet, en zoveel mogelijk vezels binnenkrijgt. Vezels stimuleren de darmwand. Je kunt vezels onder andere vinden in rauwe en verse groenten, bonen, linzen, erwten en fruit. Sommige mensen zijn erg gevoelig voor goede voeding. Als je merkt dat je snel verstopt raakt, wees dan streng en let écht goed op je voeding.
– Vermijd suikers (chocolade, snoep), bananen en producten die van wit meel zijn gemaakt. In sommige gevallen kun je heel gevoelig zijn voor ‘slecht’ voedsel. Houd eens een eetdagboek bij als je merkt dat je op sommige dagen meer last hebt van verstopping.
– Drink elke ochtend bij het opstaan een of twee glazen lauwwarm water. Eet vervolgens een kiwi als ontbijt. Dit brengt je stoelgang op gang.
– Beweeg voldoende. Het wordt aangeraden om elke dag dertig minuten te lopen, te sporten of te rennen. Het is gezond voor jou, je baby en het stimuleert de stoelgang.
– Drink genoeg water – minimaal 1,5 liter per dag –. Sap als sinaasappelsap of Roosvicee Laxo, of Stimulance kan de stoelgang ook op gang helpen.
– Eet op regelmatige tijden en kauw goed.
– Houd je poep nooit op, en neem de tijd. Zorg ervoor dat je achterover geleund op het toilet zit.

Heb je toch last van obstipatie en kom je er met deze tips niet vanaf? Overleg dan met een arts om te kijken wat de opties zijn.

Lees ook: Dit zijn de belangrijkste vitamines om voor, tijdens en na een zwangerschap in te nemen

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Tips tegen verstopping tijdens de zwangerschap
Sluiten